چرا PM2.5 اغلب بیشتر از PM10 است؟ آیا PM10 هنوز یک معیار مرتبط است؟
Why is PM2.5 often higher than PM10? Is PM10 still a relevant measure?

Posted on February 2nd 2013
(re-edited on January 17th 2024)
اشتراک گذاری: aqicn.org/faq/2013-02-02/why-is-pm25-often-higher-than-pm10/fa/

این هفته یک سوال بسیار خوب و مرتبط از Severine P. دریافت کردیم که در مورد غلظت pm2.5 در مقابل غلظت pm10 پرسید. چیزی که سورین در نامه خود پرسید این بود:

من نمی دانم چرا غلظت pm2.5 اغلب بیشتر از غلظت pm10 است.
آیا PM کوچکتر از 2.5 میکرو در PM کوچکتر از 10 میکرو گنجانده نشده است؟
از پاسختان ممنونم

سوال Severine کاملاً درست است: PM2.5 طبق تعریف ذرات کوچکتر از 2.5 میکرومتر هستند، بنابراین در واقع باید کوچکتر از 10 میکرومتر نیز در نظر گرفته شوند.

اما فرض در مورد غلظت صحیح نیست: غلظت PM2.5 می تواند کوچکتر از PM10 باشد، اما با این حال، مقدار AQI تبدیل شده می تواند بالاتر باشد. به عنوان مثال، AQI 50 برای PM2.5 مربوط به 15.5 mg/ m3 است، در حالی که مربوط به 55 mg/ m3 برای PM10 است.

بنابراین، حتی اگر PM2.5 کامل 15.5 میلی گرم بر متر مکعب به غلظت PM10 اضافه شود، PM10 AQI همچنان بسیار پایین تر از PM2.5 AQI باقی می ماند، به عنوان مثال، در اوایل این هفته، Dong Cheng Dong Si (东城东四) غلظت PM10 366 بود که منجر به 216 AQI شد، در حالی که Dong Cheng Dong Si (东城东四) PM2.5 348 بود که منجر به 398 AQI شد.

به منظور تأیید مضاعف درستی درک ما، با دکتر ساراث گوتیکوندا، کارشناس مشهور کیفیت هوا از urbanemissions.info تماس گرفتیم، که به ما نوشت:

در این موارد حق با شماست. این تفاوت ها به دلیل تفاوت در نقاط شکست PM2.5 و PM10 و نحوه ارتباط داده های اپیدمیولوژیک با هر یک از بخش ها است.

بنابراین، سؤال بعدی در مورد ارتباط PM10، به ویژه در چین است. کاملاً درست است که بیشتر اوقات (تأیید تجربی) PM2.5 مقدار غالب در AQI است. بنابراین، آیا هنوز به اندازه گیری PM10 نیاز داریم؟ آیا هنوز مرتبط است؟ و وقتی PM10 AQI بالاتر از PM2.5 باشد چه شرایطی منعکس می شود؟

ما دوباره این سوال را از دکتر ساراث گوتیکوندا پرسیدیم که پاسخ داد:

اکنون مطالعات جدیدی وجود دارد که شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد PM2.5 مضرتر از PM10 است. از نظر فیزیکی، این امر منطقی است - کوچکتر از ذره، احتمال بیشتری دارد که به عمق ریه ها رفته و به ما آسیب برساند. این نیز یکی از دلایل مهم سازمان بهداشت جهانی برای فشار بر همه کشورها برای داشتن استانداردهای PM2.5 است.

در پاسخ به این سوال، آیا هنوز هم نیاز به اندازه‌گیری PM10 داریم، زمانی که PM2.5 را انجام می‌دهیم - بله هنوز هم داریم. در حالی که کسر PM2.5 در بخش PM10 بیشتر است، برای اکثر شهرهایی که آلودگی ناشی از حمل و نقل و سایر منابع احتراق دارند، یک منبع غیر احتراق اغلب نادیده گرفته شده، تعلیق مجدد گرد و غبار (از گرد و غبار جاده و طوفان های گرد و غبار) است که شکل می گیرد. بخشی از کسر درشت تر (PM2.5 تا PM10). اگر به طور ناگهانی اندازه گیری PM10 را متوقف کنیم، از این منبع غفلت خواهیم کرد.

اکثر شهرها هنوز فقط PM10 را اندازه گیری می کنند - در چین و هند. بنابراین، دلیل دیگری است که نمی توانیم آن را از معادله حذف کنیم.

با تشکر فراوان، دکتر ساراث، برای پاسخ های سریع و حرفه ای.

(中文版请点击此处 )

برای اطلاعات بیشتر در مورد تبدیل غلظت به AQI، می توانید به ماشین حساب AQI و همچنین به این توضیح مقیاس AQI مراجعه کنید.

برای مشاهده تمام ورودی های پرسش و پاسخ اینجا را کلیک کنید
  • AQI Scale: What do the colors and numbers mean?
  • Using Statistical Distances for Real-time Sensor Networks Validation
  • Nitrogen Dioxyde (NO2) in our atmosphere
  • درباره اندازه گیری کیفیت و آلودگی هوا:

    درباره سطوح کیفیت هوا

    -مقادیر شاخص کیفیت هوا (AQI).سطوح نگرانی سلامت
    0 - 50خوبکیفیت هوا رضایتبخش است و آلودگی هوا کم یا بدون خطر است
    51 -100در حد متوسطکیفیت هوا قابل قبول است با این حال، برای بعضی از آلاینده ها ممکن است نگرانی سلامت متوسط برای تعداد بسیار کمی از افرادی که به طور غیر منتظره ای نسبت به آلودگی هوا حساس هستند، وجود داشته باشد.
    101-150ناسالم برای گروه های حساسسلامتی گروه های حساس ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.عموم مردم احتمالا تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.
    151-200ناسالمهمه ممکن است اثرات آلودگی بر سلامتیشان را احساس کنند؛ اعضای گروه های حساس ممکن است اثرات منفی جدی تری بر سلامتی شان احساس کنند.
    201-300خیلی ناسالمهشدارهای بهداشتی در شرایط اضطراری. کل جمعیت بیشتر احتمال دارد تحت تأثیر قرار گیرد.
    300+خطرناکهشدار سلامت: هرکس ممکن است اثرات جدی سلامتی را تجربه کند

    برای اطلاعات بیشتر در مورد کیفیت هوا و آلودگی، موضوع کیفیت هوا در ویکی‌پدیا یا راهنمای airnow برای کیفیت هوا و سلامت شما را بررسی کنید.

    برای توصیه های بهداشتی بسیار مفید دکتر پکن ریچارد سنت سیر، وبلاگ www.myhealthbeijing.com را بررسی کنید.


    اطلاعیه درمورد شرایط استفاده: تمام اطلاعات کیفیت هوا در زمان انتشار تایید نشده است و با توجه به عدم اطمینان از کیفیت این اطلاعات ممکن است بدون اطلاع قبلی در هر زمانی اصلاح شود. پروژه شاخص کیفیت جهانی هوا با استفاده از تمام مهارت ها و مراقبت های معقول در انتشار محتویات این اطلاعات، تحت هیچ شرایطی شاخص کیفیت جهانی هوا تیم پروژه یا نمایندگان آن برای هر گونه از دست دادن، آسیب یا آسیب ناشی از عرضه اطلاعات مسئولیتی را قبول نمی‌کنند.



    Settings


    Language Settings:


    Temperature unit:
    Celcius