مقیاس کیفیت هوا در لهستان
Air Quality Scale in Poland

Posted on September 3rd 2015
اشتراک گذاری: aqicn.org/faq/2015-09-03/air-quality-scale-in-poland/fa/

Inspekcja Ochrony Środowiska.
(Inspection of Environmental Protection)

داده‌های کیفیت هوا برای لهستان مدتی است در دسترس بوده است، اما اخیراً سؤالات کمی در مورد مقیاس AQI مورد استفاده توسط Inspekcja Ochrony Środowiska ، یعنی بازرسی‌های منطقه‌ای حفاظت از محیط‌زیست، و تفاوت آن با مقیاس مورد استفاده در World Air دریافت کردیم. پروژه شاخص کیفیت یکی از آنها اهل سیلویا است که پرسید:

من با همه آن اعداد گیج شده ام و چرا با اعداد نشان داده شده در وب سایت EPA ورشو تفاوت وجود دارد.

لطفاً لطفاً در مورد منبع داده ها در ورشو و قابل اعتماد بودن داده هایی که ارائه می کنید به من اطلاع دهید؟

این در واقع یک سوال بسیار خوب است، زیرا وقتی صحبت از داده ها می شود، هیچ کس نباید داده ها را به عنوان "مطمئن" در نظر بگیرد (اشاره به سخنرانی عالی TED از تالیثیا ویلیامز در مورد "مالک داده های بدن شما"). به همین دلیل است که پروژه «شاخص کیفیت هوای جهانی» وجود دارد، یعنی به همه توضیح می‌دهد که چگونه تعداد آلودگی هوا را درک کنند.



--

منابع داده کیفیت هوا

برای پاسخ به اولین سوال در مورد منبع داده های ما، سرویس جهانی کیفیت هوا تنها از داده های رسمی اندازه گیری و منتشر شده استفاده می کند. به عبارت دیگر، در پروژه شاخص کیفیت هوای جهانی، ما خودمان هیچ نظارتی بر کیفیت هوا انجام نمی دهیم. درعوض، ما به EPA هر کشور برای راه اندازی و حفظ شبکه نظارتی خود متکی هستیم [1]

در مورد ورشو، داده ها توسط بازرسی منطقه ای برای حفاظت از محیط زیست در ورشو (Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie) اندازه گیری می شود. آنها داده ها را با استفاده از AQI لهستانی (به نام Indeks Jakości Powietrza، با نام مستعار IJP) و همچنین غلظت خام برای PM 2.5 ، PM 10 ، ازن و غیره ارائه می دهند. می توانید داده ها را از سرویس نقشه آنها مشاهده کنید.

AQI لهستانی: Indeks Jakości Powietrza

IJP (Indeks jakości powietrza) در حال تعریف کدگذاری رنگ و مقیاس خود است که در جدول زیر خلاصه شده است. توجه داشته باشید که استاندارد رنگ مورد استفاده توسط IJP کاملاً معادل استاندارد EPA AQI ایالات متحده نیست، اما این چیزی است که بعداً به جزئیات خواهیم پرداخت.

Air quality Recommendations for population
0-1 Very good (Excellent)
Bardzo dobry
The air quality is good. The air pollution pose no threat. The conditions ideal for outdoor activities.
Jakośc powietrza jest dobra. Zanieczyszczenia powietrza nie stanowią zagrożenia. Warunki idealne na aktywności na zewnątrz.
1-3 Good
Dobry
Air quality is still good. The air pollution pose minimal risk to exposed persons. Conditions very good for outdoor activities.
Jakość powietrza jest wciąż dobra. Zanieczyszczenia powietrza stanowią minimalne zagrożenie dla osób narażonych na ryzyko. Warunki bardzo dobre na aktywności na zewnątrz.
3-5 Moderate
Umiarkowany
Air quality is acceptable. Air pollution can endanger people at risk. Conditions good for for outdoor activities.
Jakośc powietrza jest akceptowalna. Zanieczyszczenia powietrza mogą stanowić zagrożenie dla osób narażonych na ryzyko. Warunki dobre na na aktywności na zewnątrz.
5-7 Satisfactory
Dostateczny
Air quality is average. The air pollution pose a threat for people at risk * which may experience health effects. Other people should limit spending time outdoors, especially when they experience symptoms such as cough or sore throat.
Jakośc powietrza jest średnia. Zanieczyszczenia powietrza stanowią zagrożenie dla osób narażonych na ryzyko* które mogą odczuwać skutki zdrowotne. Pozostałe osoby powinny ograniczyć spędzanie czasu na zewnątrz, zwłaszcza gdy doświadczą takich symptomów jak kaszel lub podrażnione gardło.
7-10 Bad
Zły
Air quality is bad. People at risk * should avoid to go outside. The rest should be ograniczyć.Nie are recommended for outdoor activities.
Jakość powietrza jest zła. Osoby narażone na ryzyko* powinny unikać wyjść na zewnątrz. Pozostali powinni je ograniczyć.Nie zalecane są aktywnośći na zewnątrz.
10+ Hazardous
Bardzo zły
The quality of air is dangerously wrong. Those at risk should be avoided to go outside. The others should limit the output to minimum.Wszelkie outdoor activities are discouraged. Jakośc powietrza jest niebezpiecznie zła. Osoby narażone na ryzyko powinny bezwzględnie unikać wyjść na zewnątrz. Pozostali powinni ograniczyć wyjścia do minimum.Wszelkie aktywności na zewnątrz są odradzane.

محاسبه Indeks Jakości Powietrza (IJP).

IJP با استفاده از فرمولی محاسبه می شود که غلظت چندین آلاینده را در نظر می گیرد. تقریباً هر کشوری فرمول مخصوص به خود را دارد و در مورد لهستان، از فرمول مبتنی بر «حداکثر» استفاده می‌شود:

$$IJP = max( {O_3(1h) \over 120}, {NO_2(1h) \over 120}, {SO_2(1h) \over 120}, {CO(1h) \over 120}, {PM_{10}(1h) \over 100}, {PM_{2.5}(1h) \over 60}, {Benzen(1h) \over 40} ) x 5.$$

ممکن است کمی وحشیانه به نظر برسد، اما در واقع، این فرمول بسیار شبیه فرمول مورد استفاده توسط EPA ایالات متحده (و بنابراین در پروژه شاخص کیفیت هوای جهانی)، به جز 4 تفاوت عمده است:

  • مقیاس IJP از 0 تا 10 است، در حالی که برای EPA ایالات متحده، از 0 تا 500 می رود. توجه داشته باشید که استانداردهای دیگر مانند استاندارد AQHI هنگ کنگ نیز از مقیاس 0 تا 10 استفاده می کنند، این کاملاً خوب است.

  • نقاط شکست مورد استفاده در IJP برای هر آلاینده خطی است، در حالی که برای EPA ایالات متحده اینگونه نیست. نقاط شکست مورد استفاده در استاندارد EPA ایالات متحده در این مقاله توضیح داده شده است.

  • IJP بنزن را در لیست آلاینده ها قرار داده است، در حالی که برای EPA ایالات متحده نیست. این یک نکته بسیار مثبت برای IJP است زیرا بنزن به عنوان بسیار سرطانی شناخته شده است.

  • IJP بر اساس خواندن 1 ساعت است، در حالی که استاندارد EPA ایالات متحده از نظر تئوری بر اساس میانگین 24 ساعت است. باز هم، این نکته بسیار خوبی از IJP است، زیرا ما در حال ترویج استفاده جهانی از خواندن 1 ساعته از طریق گزارش پخش فوری خود هستیم.

مقایسه AQI EPA ایالات متحده و IJP لهستان

از آنجا که گرافیک بهتر از جملات طولانی است، گرافیک تعاملی زیر مقایسه ای از مقیاس های AQI و IJP برای PM 2.5 و PM 10 است. شما فقط می توانید مکان نما خود را روی نمودار حرکت دهید تا مقایسه AQI، IJP و غلظت خام را مشاهده کنید.




Notes:
  • PM 2.5 اغلب آلاینده غالب است (در مقایسه با PM 10 )، بنابراین در این مقاله با دقت بیشتری به PM 2.5 خواهیم پرداخت.
  • شاخص کیفیت هوای مشترک اروپا ( CAQI ) به منظور مرجع اضافه شده است، اما در تجزیه و تحلیل استفاده نخواهد شد.

درک تفاوت ها

هنگام مقایسه مقیاس های IJP و AQI برای PM 2.5 ، سردرگمی می تواند از هر دو انتهای مقیاس باشد:

  • هنگامی که کیفیت هوا خوب است، خواندن متوسط با استفاده از استاندارد EPA ایالات متحده معادل خوب ( Dobry ) با IJP است. و یک معتدل ( Umiarkowany ) با استفاده از IJP با یک ناسالم برای گروه های حساس با استفاده از استاندارد EPA ایالات متحده مطابقت دارد.

  • هنگامی که هوا آلوده است، استاندارد IJP آستانه بسیار محافظه‌کارانه پایینی را تعیین می‌کند، در حدی که خواندن ناسالم با استفاده از استاندارد EPA ایالات متحده می‌تواند معادل Harzardous ( Bardzo zły ) با IJP باشد.

چهار نمودار زیر تفاوت بین دو استاندارد ایستگاه Komunikacyjna در ورشو را در 5 روز گذشته خلاصه می کند (PM 2.5 در سمت چپ و PM 10 در سمت راست).



PM2.5 US EPA AQI (Air Quality Index) - Instant Cast based:
PM2.5 POLAND IJP (Indeks jakości powietrza):
PM10 US EPA AQI (Air Quality Index) - Instant Cast based:
PM10 POLAND IJP (Indeks jakości powietrza):

می توان به وضوح معادل بین IJP سبز و زرد AQI را برای مقیاس PM 2.5 (در سمت چپ) مشاهده کرد. اگر کسی این تفاوت مبادله رنگ را انتزاع کند، بدیهی است که هر دو مقیاس سطح مشابهی از آلودگی را گزارش کنند.

در مورد PM 10 ، در حالی که برای ایالات متحده EPA AQI، شاخص همیشه کمتر از شاخص PM 2.5 است، برای IJP، شاخص PM 10 در واقع مشابه یا بالاتر از شاخص PM 2.5 است.

معمولاً انتظار می رود که PM 2.5 مضرتر از PM 10 باشد (همانطور که در این مقاله توضیح داده شد)، بنابراین ما باید در مقاله بعدی به این تفاوت برگردیم (به ویژه با توجه به فاکتور همبستگی بین PM 10 و PM 2.5 بر اساس داده های تجربی برای ایالات متحده، اروپا و لهستان).

در مورد سایر آلاینده ها

در میان همه آلاینده های دیگر، ازن (O 3 ) یکی از آلاینده های غالب است که به احتمال زیاد دومین آلاینده غالب است. قبلاً مشخص شده است که استاندارد ازن 1 ساعته EPA ایالات متحده در مقایسه با سایر استانداردهای موجود چندان محافظه کارانه نیست (به این مقاله مراجعه کنید) و IJP این قانون را تأیید می کند. دو نمودار زیر شاخص ازن را برای AQI و IJP نشان می دهد.

US EPA AQI (Air Quality Index) - Instant Cast based:

POLAND IJP (Indeks jakości powietrza):

Note that the Ozone scale for the US EPA AQI requires concentrations to be expressed in ppb, while for the IJP it is mg/m3.

توجه داشته باشید که نقاط شکست ازن IJP تعریف شده در sojp.wios.warszawa.pl نقاط شکست مشابهی را برای سطوح 1 ساعته و 8 ساعته نشان می دهد. ما فرض می کنیم که این یک اشتباه تایپی است زیرا می توان انتظار داشت سطح نقطه شکست کمتری برای سطوح 1 ساعته در مقایسه با سطوح 8 ساعته وجود داشته باشد. ما در حال تماس با EPA ورشو هستیم و این مقاله را بر اساس پاسخ آنها به روز خواهیم کرد.

آلاینده دیگری که ارزش نگاه عمیق‌تری به آن دارد، بنزن است، زیرا IJP یکی از مقیاس‌های کمیاب است که بنزن را در محاسبه شاخص در نظر می‌گیرد. خوشبختانه، شاخص مربوطه در 10 روز گذشته نشان می دهد که غلظت بنزن همیشه در محدوده [0-1] "بسیار خوب" است، بنابراین "مشکل روزانه" مانند PM2.5 نمی تواند گاهی اوقات بودن.

نتیجه گیری

از یک طرف، پیشرفت های بسیار خوبی در استاندارد Indeks Jakości Powietrza تعریف شده توسط EPA لهستان وجود دارد: استفاده از خوانش های 1 ساعته، از جمله آلاینده های بیشتر مانند بنزن و کاهش آستانه سطح خطرناک. همه اینها باید در سرتاسر جهان تبلیغ شوند و ما به دنبال توسعه محاسبه AQI پروژه شاخص کیفیت هوای جهانی هستیم تا بنزن را نیز در نظر بگیریم.

از طرف دیگر، تلاش برای مقایسه سیب به سیب IJP و AQI ساده نیست. هنگام ترسیم AQI ترکیبی برای IJP و AQI (نمودار زیر را ببینید)، بیشتر شبیه مقایسه سیب و موز است. طبق تجربه ما، این گیج کننده ترین عامل هنگام مقایسه ارقام ارائه شده توسط وب سایت های مختلف است.

در آخر، نکته کلیدی این است که به خاطر بسپارید که هر مقیاس ویژگی خاص خود را دارد و مهم ترین آن حفظ تنوع در مقیاس ها است: ما شروع به این باور کرده ایم که داشتن تنها یک مقیاس منحصر به فرد ممکن است راه حل درستی نباشد و ما در حال حاضر روی یک راه حل جهانی کار می کنند که به کاربران امکان می دهد مقیاسی را انتخاب کنند که به بهترین وجه متناسب با نیازهای آنها باشد.

US EPA Composite AQI (Air Quality Index)
Poland Composite IJP (Indeks jakości powietrza)
EU Composite CAQI (Common Air Quality Index)
Note: the composite calculation is based on PM2.5, PM10 and Ozone only.

ضمیمه

Poland IJP US EPA
range color description level range color level description
0 .. 50
Good Air quality is considered satisfactory, and air pollution poses little or no risk 0 .. 1
Bardzo dobry
Very Good
Tidak ada efek
50 .. 100
Moderate Air quality is acceptable; however, for some pollutants there may be a moderate health concern for a very small number of people who are unusually sensitive to air pollution. 1 .. 3
Dobry
Good
Terjadi penurunan pada jarak pandang
100 .. 150
Unhealthy for Sensitive Groups Members of sensitive groups may experience health effects. The general public is not likely to be affected. 3 .. 5
Umiarkowany
Moderate
Jarak pandang turun dan terjadi pengotoran debu di mana-mana
5 .. 7
Dostateczny
Satisfactory
Meningkatnya sensitivitas pada pasien berpenyakit asthma dan bronhitis
150 .. 200
Unhealthy Everyone may begin to experience health effects; members of sensitive groups may experience more serious health effects
7 .. 10
Zły
Bad
Tingkat yang berbahaya bagi semua populasi yang terpapar
10 ..
Bardzo zły
Hazardous
Tingkat yang berbahaya bagi semua populasi yang terpapar
200 .. 300
Very Unhealthy Health warnings of emergency conditions. The entire population is more likely to be affected.
300 .. 500
Hazardous Health alert: everyone may experience more serious health effects


Breakpoints used for the IJP:
PM10 - 1h PM10 - 24h NO2 - 1h CO - 8h O3 - 1h O3 - 8h SO2 - 1h SO2 - 24h Indeks jakości powietrza
Bardzo dobry 0-20 0-20 0-40 0-2000 0-24 0-24 0-70 0-25 0-1
Dobry 20-60 20-60 40-120 2000-6000 24-72 24-72 70-210 25-50 1-3
Umiarkowany 60-100 60-100 120-200 6000-1000 72-120 72-120 210-350 50-100 3-5
Dostateczny 100-140 100-140 200-280 1000-14000 120-168 120-168 350-490 100-125 5-7
Zły 140-200 140-200 280-400 >14000 168-240 168-240 490-700 >125 7-10
Bardzo zły >200 >200 >400 >240 >240 >700 >10



--

Note: این مقاله بخشی از مجموعه ای از مقیاس های کیفیت هوا در سراسر جهان است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کشورها یا قاره های خاص، لطفاً به آن مقالات مراجعه کنید:
تایلند و مالزی
-
هندوستان
-
China
-
هنگ کنگ / کانادا (شاخص سلامت کیفیت هوا)
-
آمریکای جنوبی
-
استرالیا
-
کبک و مونترال
-
سنگاپور
-
لهستان
-
اندونزی
.

برای اطلاعات در مورد میانگین 24 ساعت استفاده شده یا ازن و ذرات معلق (PM 2.5 )، لطفاً به این دو مقاله مراجعه کنید: شاخص ازن زمینی - ریخته گری فوری PM 2.5



[1] The monitors are anyways so expensive, estimated 15K€ each, that we could not afford it.
برای مشاهده تمام ورودی های پرسش و پاسخ اینجا را کلیک کنید
  • AQI Scale: What do the colors and numbers mean?
  • Using Statistical Distances for Real-time Sensor Networks Validation
  • Nitrogen Dioxyde (NO2) in our atmosphere
  • درباره اندازه گیری کیفیت و آلودگی هوا:

    درباره سطوح کیفیت هوا

    -مقادیر شاخص کیفیت هوا (AQI).سطوح نگرانی سلامت
    0 - 50خوبکیفیت هوا رضایتبخش است و آلودگی هوا کم یا بدون خطر است
    51 -100در حد متوسطکیفیت هوا قابل قبول است با این حال، برای بعضی از آلاینده ها ممکن است نگرانی سلامت متوسط برای تعداد بسیار کمی از افرادی که به طور غیر منتظره ای نسبت به آلودگی هوا حساس هستند، وجود داشته باشد.
    101-150ناسالم برای گروه های حساسسلامتی گروه های حساس ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.عموم مردم احتمالا تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.
    151-200ناسالمهمه ممکن است اثرات آلودگی بر سلامتیشان را احساس کنند؛ اعضای گروه های حساس ممکن است اثرات منفی جدی تری بر سلامتی شان احساس کنند.
    201-300خیلی ناسالمهشدارهای بهداشتی در شرایط اضطراری. کل جمعیت بیشتر احتمال دارد تحت تأثیر قرار گیرد.
    300+خطرناکهشدار سلامت: هرکس ممکن است اثرات جدی سلامتی را تجربه کند

    برای اطلاعات بیشتر در مورد کیفیت هوا و آلودگی، موضوع کیفیت هوا در ویکی‌پدیا یا راهنمای airnow برای کیفیت هوا و سلامت شما را بررسی کنید.

    برای توصیه های بهداشتی بسیار مفید دکتر پکن ریچارد سنت سیر، وبلاگ www.myhealthbeijing.com را بررسی کنید.


    اطلاعیه درمورد شرایط استفاده: تمام اطلاعات کیفیت هوا در زمان انتشار تایید نشده است و با توجه به عدم اطمینان از کیفیت این اطلاعات ممکن است بدون اطلاع قبلی در هر زمانی اصلاح شود. پروژه شاخص کیفیت جهانی هوا با استفاده از تمام مهارت ها و مراقبت های معقول در انتشار محتویات این اطلاعات، تحت هیچ شرایطی شاخص کیفیت جهانی هوا تیم پروژه یا نمایندگان آن برای هر گونه از دست دادن، آسیب یا آسیب ناشی از عرضه اطلاعات مسئولیتی را قبول نمی‌کنند.



    Settings


    Language Settings:


    Temperature unit:
    Celcius