مقایسه مقیاس های کیفیت هوا در سراسر جهان - قسمت 1
A comparison of worldwide Air Quality Scales - Part 1

Posted on March 20th 2015
اشتراک گذاری: aqicn.org/faq/2015-03-20/a-comparison-of-worldwide-air-quality-scales-part-1/fa/

World Health Organization

اغلب ما سوالاتی را از کاربرانی دریافت می کنیم که در مورد اعداد منتشر شده در پروژه شاخص کیفیت هوای جهانی می پرسند و در مورد تفاوت با مقادیر بیان شده در وب سایت های دیگر تعجب می کنند. و این در واقع طبیعی است، زیرا اعدادی که به آنها شاخص کیفیت هوا (AQI) نیز گفته می شود، می تواند برای مبتدیان بسیار گیج کننده باشد. آخرین پیامی که دریافت کردیم پیام زیر است:

ما از سال گذشته در حال بررسی شاخص کیفیت هوا برای تیانجین، چین بوده‌ایم، اما متوجه شدیم که داده‌ها بین وب‌سایت شما و وب‌سایت رسمی دیگر (air.tjemc.org.cn) که در وب‌سایت شما نیز آمده است، تفاوت زیادی دارد. من متعجبم که کدام یک می تواند داده های دقیق تری ارائه دهد، زیرا بر تصمیم گیری برای فضای باز یا داخلی تأثیر می گذارد. لطفا در این مورد به من کمک کنید. متشکرم!

ما قبلاً در مورد این موضوع بسیار نوشته‌ایم، به عنوان مثال از داده‌های مقایسه‌ای PM 2.5 برای شانگهای ، PSI سنگاپور و PM 2.5 AQI و اخیراً در مورد Nowcast .

اما، از آنجایی که هنوز سوالات زیادی داریم، اکنون در حال نوشتن این مقاله هستیم تا تفاوت مقیاس های AQI مورد استفاده در سراسر جهان را توضیح دهیم.

بخش اول این مقاله بر روی چین تمرکز خواهد کرد و بخش دوم مقایسه را به مقیاس های مورد استفاده در ژاپن، کره جنوبی، هند، تایلند، مالزی، اروپا، مکزیک و غیره گسترش می دهد.

.oOo.

به سؤال اولیه در مورد شاخص کیفیت هوا در تیانجین، چین برگردیم، دو تصویر زیر عکس هایی از وب سایت EPA تیانجین air.tjemc.org.cn است. تصویر سمت چپ غلظت PM 2.5 و تصویر سمت راست AQI تبدیل شده را نشان می دهد.

1 hour 2 and 24-hours 3 average PM2.5 readings 1 in µg/m3 AQI values 2 and dominent pollutant 3


.oOo.

با شروع از تصویر سمت چپ، مقادیر مشخص شده به عنوان 2 و 3 حتی به هیچ مقیاس AQI تبدیل نمی شوند، بلکه فقط قرائت های خام ساده در میکروگرم بر متر مکعب بیان می شوند (μg/ m3 ). ممکن است کسی فکر کند که ارائه مقادیر خام عجیب و غریب است، اما این در واقع بسیار بیشتر از چیزی است که انتظار می رود.

بسیاری از دفتر حفاظت از محیط زیست (EPB) در سراسر جهان فقط مقادیر خام تبدیل نشده را ارائه می دهند.



در پروژه شاخص کیفیت هوای جهانی، فقط مقادیر تبدیل شده به مقیاس EPA ایالات متحده ارائه می شود. برای تبدیل مقادیر خام به مقیاس EPA ایالات متحده، فقط می توانید از ماشین حساب airnow (عکس فوری در سمت راست) یا نسخه خود ما از همان ماشین حساب استفاده کنید:

استفاده از ماشین حساب ساده است: برای تبدیل، به عنوان مثال، قرائت های PM2.5، آلاینده PM 2.5 1 را انتخاب کنید، سپس غلظت جرم 2 را وارد کنید، و در نهایت بر روی Calculate کلیک کنید تا AQI مربوطه شکل 3 را به دست آورید.

بنابراین، هنگام بررسی داده‌های کیفیت هوای ارائه‌شده در سایر وب‌سایت‌ها، همیشه دستگاه را برای داده‌ها به دقت بررسی کنید و اگر به صورت خام میکروگرم بر متر مکعب بیان می‌شود، مطمئن شوید که آن را به مقیاس AQI تبدیل کنید. توجه داشته باشید که در پروژه شاخص کیفیت هوای جهانی، تنها AQI بر اساس مطالعه 1 ساعته (و نه میانگین 24 ساعته) ارائه می شود. اگر می‌خواهید توضیح آن را بدانید، این پست در مورد Nowcast را بررسی کنید.

سپس، برای تصویر سمت راست (خوانش‌های AQI)، کمی پیچیده‌تر می‌شود، زیرا مقیاس‌های مختلف AQI در سراسر جهان وجود دارد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) دستورالعمل‌های کیفیت هوا را بر اساس بررسی شواهد علمی انباشته شده ارائه می‌کند.

اما تقریباً هر کشور مقیاس مخصوص به خود را دارد و این در مورد چین نیز صادق است که از مقیاس معروف به HJ 633-2012 استفاده می کند. مقیاس مورد استفاده در پروژه شاخص کیفیت هوای جهانی مقیاس EPA ایالات متحده است. اما، از آنجایی که گرافیک از بسیاری از کلمات بهتر است، در اینجا دو مقیاس برای آلاینده PM 2.5 آورده شده است.

مهمترین نکته این است که توجه داشته باشید که برای AQI 200 و بالاتر، دو مقیاس دارای نقاط شکست یکسانی هستند. بنابراین، دفعه بعد، هنگام بررسی داده‌های کیفیت هوای ارائه شده در وب‌سایت‌های دیگر، همیشه دستگاه را برای داده‌ها به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که مقیاس AQI در حال استفاده است.

در قسمت دوم این مقاله، ما در مورد سایر مقیاس های مورد استفاده در جهان خواهیم نوشت و شگفتی بسیار جالبی وجود خواهد داشت، به عنوان مثال مقیاس AQI مورد استفاده برای اولانباتار و محدوده 100-250 کم آلودگی آن ...




--

Note: این مقاله بخشی از مجموعه ای از مقیاس های کیفیت هوا در سراسر جهان است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کشورها یا قاره های خاص، لطفاً به آن مقالات مراجعه کنید:
تایلند و مالزی
-
هند
-
China
-
هنگ کنگ / کانادا (شاخص سلامت کیفیت هوا)
-
آمریکای جنوبی
-
استرالیا
-
کبک و مونترال
-
سنگاپور
-
لهستان
-
اندونزی
.

برای اطلاعات در مورد میانگین 24 ساعت استفاده شده یا ازن و ذرات معلق (PM 2.5 )، لطفاً به این دو مقاله مراجعه کنید: شاخص ازن زمینی - ریخته گری فوری PM 2.5

برای مشاهده تمام ورودی های پرسش و پاسخ اینجا را کلیک کنید
  • AQI Scale: What do the colors and numbers mean?
  • Using Statistical Distances for Real-time Sensor Networks Validation
  • Nitrogen Dioxyde (NO2) in our atmosphere
  • درباره اندازه گیری کیفیت و آلودگی هوا:

    درباره سطوح کیفیت هوا

    -مقادیر شاخص کیفیت هوا (AQI).سطوح نگرانی سلامت
    0 - 50خوبکیفیت هوا رضایتبخش است و آلودگی هوا کم یا بدون خطر است
    51 -100در حد متوسطکیفیت هوا قابل قبول است با این حال، برای بعضی از آلاینده ها ممکن است نگرانی سلامت متوسط برای تعداد بسیار کمی از افرادی که به طور غیر منتظره ای نسبت به آلودگی هوا حساس هستند، وجود داشته باشد.
    101-150ناسالم برای گروه های حساسسلامتی گروه های حساس ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.عموم مردم احتمالا تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.
    151-200ناسالمهمه ممکن است اثرات آلودگی بر سلامتیشان را احساس کنند؛ اعضای گروه های حساس ممکن است اثرات منفی جدی تری بر سلامتی شان احساس کنند.
    201-300خیلی ناسالمهشدارهای بهداشتی در شرایط اضطراری. کل جمعیت بیشتر احتمال دارد تحت تأثیر قرار گیرد.
    300+خطرناکهشدار سلامت: هرکس ممکن است اثرات جدی سلامتی را تجربه کند

    برای اطلاعات بیشتر در مورد کیفیت هوا و آلودگی، موضوع کیفیت هوا در ویکی‌پدیا یا راهنمای airnow برای کیفیت هوا و سلامت شما را بررسی کنید.

    برای توصیه های بهداشتی بسیار مفید دکتر پکن ریچارد سنت سیر، وبلاگ www.myhealthbeijing.com را بررسی کنید.


    اطلاعیه درمورد شرایط استفاده: تمام اطلاعات کیفیت هوا در زمان انتشار تایید نشده است و با توجه به عدم اطمینان از کیفیت این اطلاعات ممکن است بدون اطلاع قبلی در هر زمانی اصلاح شود. پروژه شاخص کیفیت جهانی هوا با استفاده از تمام مهارت ها و مراقبت های معقول در انتشار محتویات این اطلاعات، تحت هیچ شرایطی شاخص کیفیت جهانی هوا تیم پروژه یا نمایندگان آن برای هر گونه از دست دادن، آسیب یا آسیب ناشی از عرضه اطلاعات مسئولیتی را قبول نمی‌کنند.



    Settings


    Language Settings:


    Temperature unit:
    Celcius