مقیاس کیفیت هوای جنوب آسیا: مالزی و تایلند
South Asian Air Quality Scales: Malaysia and Thailand

Posted on May 2nd 2015
اشتراک گذاری: aqicn.org/faq/2015-05-02/south-asian-air-quality-scales-malaysia-and-thailand/fa/
Flag of Malaysia
(Jalur Gemilang)

Flag of Thailand
ธงไตรรงค์, Thong Trairong
Note: This the second article of series on 'Worldwide Air Quality Scales'.

کیفیت هوا برای مالزی برای مدت طولانی در دسترس بوده است، اما بر خلاف سایر کشورها، تنها AQI کامپوزیت ارائه می شود. AQI برای آلاینده های فردی مانند PM 10 ، ازن ... در دسترس نیست، که تبدیل به مقیاس EPA ایالات متحده را دشوارتر می کند.

خوشبختانه، اطلاعات مربوط به مقیاس AQI مورد استفاده در مالزی، همچنین به عنوان API (برای شاخص آلاینده هوا) شناخته می شود، به وضوح در سند " راهنمای شاخص آلاینده هوا در مالزی " توضیح داده شده است.


--

برای PM 10 ، API با استفاده از فرمول زیر تعریف می شود (که در آن c غلظت بیان شده بر حسب میکروگرم بر متر مکعب (μg/ m3 ) است:

if (c<=50) API=c
if (c>50 and c<=350) API=50+(c-50)*.5
if (c>350 and c<=420) API=200+(c-350)*.14286
if (c>420 and c<=500) API=300+(c-420)*1.25
if (c>500) API = 400+(c-500)

خبر بسیار خوب این است که این فرمول بسیار نزدیک به فرمول EPA ایالات متحده است و در واقع حتی در سطح نقاط شکست سخت تر است. مجموعه نمودارهای زیر مقایسه بصری بین مقیاس EPA ایالات متحده و مقیاس API مالزی را برای هر دو PM 10 (چپ) و ازن (راست) نشان می دهد.


در مورد مقیاس تایلند، توضیح بسیار واضحی در aqmthai.com وجود دارد. و دوباره، درست مانند مالزی، نقاط شکست مورد استفاده برای مقیاس AQI تایلندی سخت‌تر از مقیاس EPA ایالات متحده است، و آن را به مقیاس ایمن‌تر تبدیل می‌کند.

تایلند همچنین دارای کد رنگ و توضیحات سطح AQI خود است که از این جدول خلاصه شده است:



US EPAThailand
rangecolorlevelrangecolorleveldescription
0 .. 50
Good0 .. 50
คุณภาพดี (high quality)ไม่มีผลกระทบต่อสุขภาพ (No health effects)
50 .. 100
Moderate50 .. 100
คุณภาพปานกลาง (medium quality)ไม่มีผลกระทบต่อสุขภาพ (No health effects)
100 .. 150
Unhealthy for Sensitive Groups100 .. 200
มีผลกระทบต่อสุขภาพ (there are health effects)ผู้ป่วยโรคระบบทางเดินหายใจ ควรหลีกเลี่ยงการออกกำลังภายนอกอาคาร
บุคคลทั่วไป โดยเฉพาะเด็กและผู้สูงอายุ ไม่ควรทำกิจกรรมภายนอกอาคารเป็นเวลานาน (Patients with respiratory depression. Avoid exercising outdoors. Visitors, especially children and the elderly. Avoid prolonged outdoor activities.)
150 .. 200
Unhealthy
200 .. 300
Very Unhealthy200 .. 300
มีผลกระทบต่อสุขภาพมาก (affects health)ผู้ป่วยโรคระบบทางเดินหายใจ ควรหลีกเลี่ยงกิจกรรมภายนอกอาคาร
บุคคลทั่วไป โดยเฉพาะเด็กและผู้สูงอายุ ควรจำกัดการออกกำลังภายนอกอาคาร (Patients with respiratory depression. Avoid outdoor activities. Visitors, especially children and the elderly. Should limit outdoor exercise)
300 .. 500
Hazardous300 .. 500
อันตราย (danger)บุคคลทั่วไป ควรหลีกเลี่ยงการออกกำลังภายนอกอาคาร
สำหรับผู้ป่วยโรคระบบทางเดินหายใจ ควรอยู่ภายในอาคาร (Visitors should avoid exercising outdoors. For patients with respiratory diseases. Should stay indoors)


در حال حاضر، مقیاسی که برای گزارش ایستگاه‌های نظارتی مالزی در پروژه شاخص کیفیت هوای جهانی استفاده می‌شود، بر اساس API مالزی است، و با توجه به اینکه مقیاس API تقریباً مشابه مقیاس EPA ایالات متحده است، ما معتقدیم که این مشکلی نیست. همینطور. با توجه به مقیاس تایلند، مقادیر منتشر شده در پروژه شاخص کیفیت هوای جهانی برای ایستگاه های نظارتی در تایلند بر اساس مقیاس EPA ایالات متحده است.

توجه داشته باشید که هر دو کشور تنها 24 مقدار میانگین را برای PM 10 ارائه می کنند و همانطور که در این پست توضیح داده شد، استفاده از مقادیر میانگین بازخورد مناسبی در مورد سطح فعلی آلودگی هوا ارائه نمی دهد. خوشبختانه، این چیزی است که در آینده تغییر خواهد کرد، و هر دو کشور در نقطه ای شروع به خواندن فوری ساعتی نیز خواهند کرد.


--

آخرین و نه کم اهمیت ترین، هیچ داده PM 2.5 برای تایلند و مالزی وجود ندارد. نوسازی شبکه مانیتورینگ با سنسورهای PM 2.5 می تواند هزینه قابل توجهی داشته باشد و زمان زیادی را صرف کند. بنابراین، در حالی که منتظر دولت‌های مربوطه هستیم تا سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز را انجام دهند، ممکن است ارزش آن را داشته باشیم که از پیشنهاد نوآورانه ما برای بهبود اندازه‌گیری‌های کیفیت هوا با استفاده از سنسورهای مقرون‌به‌صرفه و کم‌هزینه استفاده کنیم، کاری که برای کنفرانس BAQ 2014 انجام دادیم.




--

Note: این مقاله بخشی از مجموعه ای از مقیاس های کیفیت هوا در سراسر جهان است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کشورها یا قاره های خاص، لطفاً به آن مقالات مراجعه کنید:
تایلند و مالزی
-
هندوستان
-
China
-
هنگ کنگ / کانادا (شاخص سلامت کیفیت هوا)
-
آمریکای جنوبی
-
استرالیا
-
کبک و مونترال
-
سنگاپور
-
لهستان
-
اندونزی
.

برای اطلاعات در مورد میانگین 24 ساعت استفاده شده یا ازن و ذرات معلق (PM 2.5 )، لطفاً به این دو مقاله مراجعه کنید: شاخص ازن زمینی - ریخته گری فوری PM 2.5


برای مشاهده تمام ورودی های پرسش و پاسخ اینجا را کلیک کنید
  • AQI Scale: What do the colors and numbers mean?
  • Using Statistical Distances for Real-time Sensor Networks Validation
  • Nitrogen Dioxyde (NO2) in our atmosphere
  • درباره اندازه گیری کیفیت و آلودگی هوا:

    درباره سطوح کیفیت هوا

    -مقادیر شاخص کیفیت هوا (AQI).سطوح نگرانی سلامت
    0 - 50خوبکیفیت هوا رضایتبخش است و آلودگی هوا کم یا بدون خطر است
    51 -100در حد متوسطکیفیت هوا قابل قبول است با این حال، برای بعضی از آلاینده ها ممکن است نگرانی سلامت متوسط برای تعداد بسیار کمی از افرادی که به طور غیر منتظره ای نسبت به آلودگی هوا حساس هستند، وجود داشته باشد.
    101-150ناسالم برای گروه های حساسسلامتی گروه های حساس ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.عموم مردم احتمالا تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.
    151-200ناسالمهمه ممکن است اثرات آلودگی بر سلامتیشان را احساس کنند؛ اعضای گروه های حساس ممکن است اثرات منفی جدی تری بر سلامتی شان احساس کنند.
    201-300خیلی ناسالمهشدارهای بهداشتی در شرایط اضطراری. کل جمعیت بیشتر احتمال دارد تحت تأثیر قرار گیرد.
    300+خطرناکهشدار سلامت: هرکس ممکن است اثرات جدی سلامتی را تجربه کند

    برای اطلاعات بیشتر در مورد کیفیت هوا و آلودگی، موضوع کیفیت هوا در ویکی‌پدیا یا راهنمای airnow برای کیفیت هوا و سلامت شما را بررسی کنید.

    برای توصیه های بهداشتی بسیار مفید دکتر پکن ریچارد سنت سیر، وبلاگ www.myhealthbeijing.com را بررسی کنید.


    اطلاعیه درمورد شرایط استفاده: تمام اطلاعات کیفیت هوا در زمان انتشار تایید نشده است و با توجه به عدم اطمینان از کیفیت این اطلاعات ممکن است بدون اطلاع قبلی در هر زمانی اصلاح شود. پروژه شاخص کیفیت جهانی هوا با استفاده از تمام مهارت ها و مراقبت های معقول در انتشار محتویات این اطلاعات، تحت هیچ شرایطی شاخص کیفیت جهانی هوا تیم پروژه یا نمایندگان آن برای هر گونه از دست دادن، آسیب یا آسیب ناشی از عرضه اطلاعات مسئولیتی را قبول نمی‌کنند.



    Settings


    Language Settings:


    Temperature unit:
    Celcius