نظارت بر کیفیت هوای ماهواره ای: مقدمه ای بر ورلد ویو ناسا
Satellite Air Quality monitoring: Introduction to the NASA WorldView

Posted on February 15th 2015
اشتراک گذاری: aqicn.org/faq/2015-02-15/satellite-air-quality-monitoring-introduction-to-the-nasa-worldview/fa/

ما اخیراً این افتخار را داشتیم که با برنامه نظارت بر سنجش از راه دور ناسا همکاری کنیم.

هدف استفاده از سنجش کیفیت هوا از راه دور بر اساس ماهواره های ناسا برای تعیین کیفیت هوا در مناطقی است که حسگرها در دسترس نیستند (به عنوان مثال بر روی دریا، اما همچنین برای کشورهایی که هنوز حسگرها در دسترس نیستند).


در نگاه اول، نظریه سنجش ماهواره از راه دور و الگوریتم‌های مورد نیاز برای پردازش این داده‌های عظیم، برای افراد غیردانشمند کمی وحشیانه به نظر می‌رسد، به‌عنوان مثال، باید مجموعه‌های داده‌ای مانند عمق نوری آئروسل ( معروف به AOD) و ضخامت نوری آئروسل را مدیریت کنند. ( با نام مستعار AOT). اما، در واقع، ناسا کار بسیار خوبی انجام داد تا داده ها را برای هر کسی بسیار آسان و قابل درک کند، اما همچنین به صورت رایگان (در حوزه عمومی) در دسترس باشد!

موضوعات زیادی در مورد استفاده از داده های ماهواره ای به همراه همکاری با برنامه NASA ARSET وجود دارد. اما برای شروع، می‌خواهیم یکی از محصولات آن‌ها به نام جهان‌نما را معرفی کنیم که استفاده از آن بسیار آسان و شهودی است و ارزش شناخته شدن را برای همه دارد. ویژگی بسیار خوب جهان بینی، امکان ارائه نمای تاریخی است، به طوری که می توانید داده ها را برای هر روز در چند سال گذشته (و دوباره به صورت رایگان) بررسی کنید.

تصویر زیر مربوط به 14 ژانویه است و لایه آبی مودیس را به همراه آتش و ناهنجاری های حرارتی (به صورت لکه های قرمز ترسیم شده) نشان می دهد. برای افرادی که در سنگاپور ترک می کنند، این دیدگاه ممکن است رایج باشد زیرا EPA سنگاپور نظارت بر نقطه اتصال ماهواره ای را به ویژه برای نظارت بر آتش سوزی از اندونزی ارائه می دهد.



همان تصویر موجود از سرور جهان نمای ناسا:https://earthdata.nasa.gov/labs/worldview/

این مجموعه دیگری از عکس های فوری است که نمای مقایسه ای دو روز از تایلند و کامبوج را نشان می دهد. یکی با آسمان تقریباً صاف (در سمت چپ) و دیگری با مه قابل مشاهده (در سمت راست). با استفاده از پوشش عمق نوری آئروسل (AOD) (عکس های فوری در پایین)، مناطقی که به عنوان مه آلودترین تشخیص داده شده اند با رنگ قرمز تا زرد برجسته می شوند. با مقایسه عکس های بالا و پایین، بدون شک استفاده از AOD راه درستی برای تشخیص آلودگی و در نتیجه تعیین مقدار PM 2.5 در هوا است. این چیزی است که ما به زودی در مورد آن خواهیم نوشت.


Januray 16th 2015 - Clear sky over Cambodia
February 11th 2015 - Visible Haze over Cambodia

Same images with the AOD overlay (yellow: thick haze - red: medium haze - blue: light haze)

لطفاً توجه داشته باشید که آنچه مانند مه به نظر می رسد همیشه ذرات ذرات نیست - آلودگی PM2.5. مه می تواند ترکیبی از دود، گرد و غبار و آلودگی باشد. در برخی موارد (به این مقاله مراجعه کنید) ممکن است به دلیل رطوبت نیز باشد.

oOo

یکی از محدودیت های داده های ماهواره ای این است که فقط به صورت روزانه (به جای ساعتی برای نظارت زمینی) در دسترس است و با آسمان ابری کار نمی کند (بدیهی است که ماهواره نمی تواند ابرها را ببیند، حداقل برای آبی و ترا). اما حتی، با وجود این محدودیت‌ها، ابزاری عالی با امکانات بسیار زیاد است: ارائه داده‌ها برای کشورهای فاقد حسگر، ارائه منبعی برای پیش‌بینی کیفیت هوای جهانی و جهانی، ...

برای مشاهده تمام ورودی های پرسش و پاسخ اینجا را کلیک کنید
  • AQI Scale: What do the colors and numbers mean?
  • Using Statistical Distances for Real-time Sensor Networks Validation
  • Nitrogen Dioxyde (NO2) in our atmosphere
  • درباره اندازه گیری کیفیت و آلودگی هوا:

    درباره سطوح کیفیت هوا

    -مقادیر شاخص کیفیت هوا (AQI).سطوح نگرانی سلامت
    0 - 50خوبکیفیت هوا رضایتبخش است و آلودگی هوا کم یا بدون خطر است
    51 -100در حد متوسطکیفیت هوا قابل قبول است با این حال، برای بعضی از آلاینده ها ممکن است نگرانی سلامت متوسط برای تعداد بسیار کمی از افرادی که به طور غیر منتظره ای نسبت به آلودگی هوا حساس هستند، وجود داشته باشد.
    101-150ناسالم برای گروه های حساسسلامتی گروه های حساس ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.عموم مردم احتمالا تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.
    151-200ناسالمهمه ممکن است اثرات آلودگی بر سلامتیشان را احساس کنند؛ اعضای گروه های حساس ممکن است اثرات منفی جدی تری بر سلامتی شان احساس کنند.
    201-300خیلی ناسالمهشدارهای بهداشتی در شرایط اضطراری. کل جمعیت بیشتر احتمال دارد تحت تأثیر قرار گیرد.
    300+خطرناکهشدار سلامت: هرکس ممکن است اثرات جدی سلامتی را تجربه کند

    برای اطلاعات بیشتر در مورد کیفیت هوا و آلودگی، موضوع کیفیت هوا در ویکی‌پدیا یا راهنمای airnow برای کیفیت هوا و سلامت شما را بررسی کنید.

    برای توصیه های بهداشتی بسیار مفید دکتر پکن ریچارد سنت سیر، وبلاگ www.myhealthbeijing.com را بررسی کنید.


    اطلاعیه درمورد شرایط استفاده: تمام اطلاعات کیفیت هوا در زمان انتشار تایید نشده است و با توجه به عدم اطمینان از کیفیت این اطلاعات ممکن است بدون اطلاع قبلی در هر زمانی اصلاح شود. پروژه شاخص کیفیت جهانی هوا با استفاده از تمام مهارت ها و مراقبت های معقول در انتشار محتویات این اطلاعات، تحت هیچ شرایطی شاخص کیفیت جهانی هوا تیم پروژه یا نمایندگان آن برای هر گونه از دست دادن، آسیب یا آسیب ناشی از عرضه اطلاعات مسئولیتی را قبول نمی‌کنند.



    Settings


    Language Settings:


    Temperature unit:
    Celcius