کیفیت هوا در آفریقا و خاورمیانه
Air Quality in Africa and Middle East

Posted on April 8th 2015
(re-edited on January 12th 2020)
اشتراک گذاری: aqicn.org/faq/2015-04-08/air-quality-in-africa-and-middle-east/fa/


Flag of the African Union

وقتی صحبت از کیفیت هوا می شود، اولین کشورهایی که به ذهن مردم می رسد چین و هند و به طور کلی آسیا هستند. حتی در پروژه شاخص کیفیت هوای جهانی ، آسیا از ابتدا همواره تمرکز ما بوده است (به احتمال زیاد به این دلیل که مقر اصلی ما در اینجا واقع شده است!).

چند سال پیش، در سال 2012، تصمیم گرفتیم دامنه خود را برای پوشش هفت قاره دیگر، از اقیانوسیه ، و سپس اروپا و آمریکای شمالی ، آمریکای جنوبی ، گسترش دهیم.

اما یکی از هفت قاره، یعنی آفریقا ، به‌طور شگفت‌انگیزی عقب مانده است. ما سؤالات زیادی در مورد این کمبود داده دریافت کردیم و یکی از آخرین آنها از سعید ای بود که نوشت:

با تشکر از ایجاد سایت پروژه جهانی کیفیت هوا. اطلاعات بسیار مفیدی می دهد.
تنها نگرانی من این است که چرا آفریقا مورد توجه قرار نمی گیرد.
برای اطلاعات من یک شهروند مراکشی هستم.

در واقع دلیل خوبی برای نگرانی در مورد کیفیت هوا در شمال آفریقا و خاورمیانه به دلیل گرد و غبار صحرا وجود دارد. این مقدار گرد و غبار به قدری عظیم است که حتی می تواند از قاره ها عبور کند و به سمت آمریکای جنوبی و همچنین اروپا حرکت کند.


--

ما در حال انجام تحقیقات زیادی در مورد نظارت بر کیفیت هوا در آفریقا (و خاورمیانه) بوده‌ایم، و نتیجه این است که تنها دو کشور در آفریقا داده‌های بلادرنگ را در آفریقا ارائه می‌دهند: این دو کشور سنگال و آفریقای جنوبی هستند.

خوشبختانه، سازمان بهداشت جهانی (WHO) در تهیه فهرست به روز شده کیفیت هوای فضای باز در سال 2014، کار بسیار خوبی انجام داده است که از سایت who.int/phe/health_topics/outdoorair/en/ در دسترس است.

از فهرست موجودی آنها، به نظر می رسد که به جز جمهوری های سنگال و آفریقای جنوبی که قبلاً در پروژه شاخص کیفیت هوای جهانی فهرست بندی کرده بودیم، 4 کشور دیگر نیز در حال بررسی هستند، یعنی: غنا، لیبریا، تانزانیا و موریس.

با کمال تعجب، هیچ نامی از مراکش که شواهدی از ایستگاه های نظارتی موجود برای آن پیدا کردیم، وجود ندارد. شگفتی دیگر برای کنیا است، کشوری که مقر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) در آن قرار دارد. می توان انتظار داشت که UNEP ابتکار عمل را برای راه اندازی یک ایستگاه نظارتی در پشت بام ساختمان خود به کار گیرد، درست مانند کاری که مشاوران ایالات متحده اکنون در سراسر جهان انجام می دهند.

همه کشورهای ذکر شده در گزارش WHO خوانش مستمر ارائه نمی کنند: برای برخی از آنها، نظارت یک پروژه موقت است و داده ها فقط برای مدت زمان محدودی در دسترس هستند. به هر حال، به محض دریافت اطلاعات از 4 کشور جدید، وب سایت پروژه شاخص کیفیت هوای جهانی را به روز خواهیم کرد. در همین حال، می‌توان با نقشه زیر، که بر اساس میانگین روزانه قرائت‌های ماهواره‌ای از راه دور در زمان واقعی است، ایده‌ای از وضعیت فعلی کیفیت هوا دریافت کرد.

Africa map with PM2.5 AQI overlay, forecasted on - Markers in blue are for Africa, and in violet for Middle East.
GhanaAccra - 4 residential and 1 roadside station in Accra
LiberiaBuchanan (rural) - 1 station: rural, 500m away from community, Osris Sanniquellie (rural) - 1 station: rural, within the community, Osiris monitors
MauritiusBeau Bassin/Rose Hill, Coromandel - 1 station: in town of Beau Bassin/Rose Hill Bramsthan, Flacq - 1 station: in Placq (rural) Midlands - 1 station: rural Port Louis - 1 station: urban St Louis city
SenegalDakar - 3 stations in capital city: 2 traffic, 1 urban for PM10; 1 station traffic for PM2.5
South AfricaCape Town (urban, total) - 7 stations: 6 urban (incl regional urban), 1 industrial Durban - 5 stations: urban, mostly residential Highveld Priority Area Network - 5 stations: residential Johannesburg - 6 stations: 2 no info, 3 background, 1 urbna/commercial/industrial Tshwane (Pretoria) (total, urban) - 6 stations: 3 no info, 3 residential/industrial Vaal Priority Area - 5 stations: urban, mostly residential Waterberg - 3 stations: residential
Unit. Rep. of TanzaniaMorogoro - 1 station, 2 measurement (during dry and wet season)

--

برای خوانندگان علاقه مند به خاورمیانه، WHO در حال فهرست بندی تعداد زیادی از کشورها با داده های نظارتی موجود است. مواردی که قبلاً در پروژه شاخص جهانی کیفیت هوا فهرست شده اند عبارتند از امارات متحده عربی , ایران , قطر و لبنان .

لطفاً توجه داشته باشید که در زمان نگارش این مقاله، سیستم نظارت بر کیفیت هوا برای ابوظبی / امارات کار نمی کند و چندین ماه است (از تابستان 2014) در حال تعمیر و نگهداری بوده است. با این حال، سیستم نظارت برای دبی کار می کند.

AfghanistanKabul - ISAF HQ - 1 station: urban Mazar-e Sharif - Camp Northern Lights - 1 station: urban outskirts
EgyptCairo - 48 stations (8 industrial, 9 urban, 5 residential, 10 traffic, 4 remote, 12 mixed) Delta cities - 13 stations (4 industrial, 4 urban, 2 residential, 1 remote, 2 mixed)
IranAhvaz - 1 station (residential) Khoramabad - 8 stations, covering the metropolis area Tehran - 7 stations with valid data: no information given about sites
JordanAmman - 4 stations: 2 high and 2 low pollution areas
LebanonBeirut - 3 stations in 1 city Tripoli - 01/2008-06/2008 (6 months)
PakistanKarachi - 3 stations in various location: 1 unknown, 1 industrial/residential, 1 commercial/residential Lahore - Johar Town - 1 station: residential Peshwar - 1 station: N/A Rawalpindi - 1 station: residential
BahrainHamad Town - 1 Residential urban station Hidd - 1 Residential urban station Ma'ameer - 1 Residential Industrial station (Mixed) Nabih Saleh - 1 Urban background station Ras Hayan - 1 Rural background station
OmanMuscat - 4 stations in 1 city: 1 commercial, 2 industrial, 1 unknown
QatarAl Wakrah - Mobile Station Doha - 3 stations
Saudi ArabiaJeddah - 7 stations: 3 residential, 3 urban and 1 suburban
United Arab EmiratesAbu Dhabi - 2 stations: 2 urban/residential Al Ain - Urban/ Residential -Al Ain School - 1 station: urban/residential Al Gharbia - Biya Zayed - 1 station: no information given

--



Extract of the World Health Organization Ambient (outdoor) air pollution in cities database

...
برای مشاهده تمام ورودی های پرسش و پاسخ اینجا را کلیک کنید
  • AQI Scale: What do the colors and numbers mean?
  • Using Statistical Distances for Real-time Sensor Networks Validation
  • Nitrogen Dioxyde (NO2) in our atmosphere
  • درباره اندازه گیری کیفیت و آلودگی هوا:

    درباره سطوح کیفیت هوا

    -مقادیر شاخص کیفیت هوا (AQI).سطوح نگرانی سلامت
    0 - 50خوبکیفیت هوا رضایتبخش است و آلودگی هوا کم یا بدون خطر است
    51 -100در حد متوسطکیفیت هوا قابل قبول است با این حال، برای بعضی از آلاینده ها ممکن است نگرانی سلامت متوسط برای تعداد بسیار کمی از افرادی که به طور غیر منتظره ای نسبت به آلودگی هوا حساس هستند، وجود داشته باشد.
    101-150ناسالم برای گروه های حساسسلامتی گروه های حساس ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.عموم مردم احتمالا تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.
    151-200ناسالمهمه ممکن است اثرات آلودگی بر سلامتیشان را احساس کنند؛ اعضای گروه های حساس ممکن است اثرات منفی جدی تری بر سلامتی شان احساس کنند.
    201-300خیلی ناسالمهشدارهای بهداشتی در شرایط اضطراری. کل جمعیت بیشتر احتمال دارد تحت تأثیر قرار گیرد.
    300+خطرناکهشدار سلامت: هرکس ممکن است اثرات جدی سلامتی را تجربه کند

    برای اطلاعات بیشتر در مورد کیفیت هوا و آلودگی، موضوع کیفیت هوا در ویکی‌پدیا یا راهنمای airnow برای کیفیت هوا و سلامت شما را بررسی کنید.

    برای توصیه های بهداشتی بسیار مفید دکتر پکن ریچارد سنت سیر، وبلاگ www.myhealthbeijing.com را بررسی کنید.


    اطلاعیه درمورد شرایط استفاده: تمام اطلاعات کیفیت هوا در زمان انتشار تایید نشده است و با توجه به عدم اطمینان از کیفیت این اطلاعات ممکن است بدون اطلاع قبلی در هر زمانی اصلاح شود. پروژه شاخص کیفیت جهانی هوا با استفاده از تمام مهارت ها و مراقبت های معقول در انتشار محتویات این اطلاعات، تحت هیچ شرایطی شاخص کیفیت جهانی هوا تیم پروژه یا نمایندگان آن برای هر گونه از دست دادن، آسیب یا آسیب ناشی از عرضه اطلاعات مسئولیتی را قبول نمی‌کنند.



    Settings


    Language Settings:


    Temperature unit:
    Celcius