پیش بینی کیفیت هوا - چقدر می تواند دقیق باشد؟
Air Quality Forecasting - How accurate can it be?

Posted on March 23rd 2015
اشتراک گذاری: aqicn.org/faq/2015-03-23/air-quality-forecasting-how-accurate-can-it-be/fa/

STRONG LAPSE CONDITION (LOOPING)

WEAK LAPSE CONDITION (CONING)

INVERSION CONDITION (FANNING)

Examples of Atmospheric Stability (attribution)

در پیش‌بینی آب‌وهوا، مدل‌های پیش‌بینی برای پیش‌بینی وضعیت‌های آینده جو، بر اساس چگونگی تکامل سیستم آب و هوا با زمان از حالت اولیه استفاده می‌شود.

در حالی که مدل‌های پیش‌بینی کاملاً پیچیده هستند (و به قابلیت‌های علمی و مهندسی قوی نیاز دارند)، علم تجزیه و تحلیل آن مدل‌های پیش‌بینی، و تأیید صحت آنها، با مقایسه مشاهدات تجربی واقعی با مقادیر پیش‌بینی‌شده، کاملاً ساده است.

برای حوزه کیفیت هوا، درست مانند پیش بینی آب و هوا، می توان مدل هایی را که برای پیش بینی مجموعه آتی آلودگی جوی استفاده می شود، تعریف کرد. در واقع تعداد زیادی از این مدل ها وجود دارد که اغلب به عنوان مدل سازی پراکندگی جوی شناخته می شوند. و درست مانند پیش بینی آب و هوا، همان مفهوم تجزیه و تحلیل دقت را می توان برای پیش بینی آلودگی اتمسفر اعمال کرد.

این مقاله اولین مقاله از مجموعه پیش بینی کیفیت هوا است.


--

پیش بینی آلودگی هوا PM 2.5 از قبل در پروژه شاخص کیفیت هوای جهانی برای آسیا , اروپا و همچنین کل جهان موجود است .

اما داده‌هایی که برای تغذیه مدل‌های پیش‌بینی استفاده می‌شوند، بیشتر بر اساس مشاهدات ماهواره‌ای ( به این مقاله مراجعه کنید) است تا خواندن ایستگاه‌های زمینی.

استفاده از داده های ماهواره ای این مزیت را دارد که می تواند هر قسمت از کره زمین، از جمله اقیانوس ها را پوشش دهد، به شرطی که ابر وجود نداشته باشد. اما، از سوی دیگر، داده‌های ماهواره‌ای نیز ذاتاً دقت کمتری دارند و در مقایسه با ۲۴ بار (هر ساعت) برای رصدهای زمینی، فقط دو بار در روز در دسترس هستند. با توجه به پویایی آلودگی هوا در آسیا، داشتن تنها دو بار خواندن در روز ممکن است یک خطای پیش‌بینی واقعی قابل‌توجهی را در پیش‌بینی ایجاد کند، به دنبال طبقه‌بندی روزان کول [2] :

یک خطای پیش‌بینی مشاهده‌شده ممکن است حاوی دو نوع خطای داده باشد: (1) خطاهای اندازه‌گیری در داده‌های مورد استفاده برای ساخت پیش‌بینی و (2) خطای اندازه‌گیری در مقدار محقق شده. خطاهای داده از نوع اول جزء خطای پیش بینی واقعی خواهد بود

خطای نوع 2 مربوط به مدل پراکندگی مورد استفاده برای پیش بینی است. از آنجایی که مدل‌های مختلفی برای کشورها و قاره‌های مختلف استفاده می‌شود (این مورد در حال حاضر برای پروژه شاخص کیفیت هوای جهانی صدق می‌کند)، تجزیه و تحلیل دقت لازم است برای هر یک از مدل‌ها انجام شود. بنابراین، برای شروع، این مقاله بر روی مدل مورد استفاده برای قاره آسیا تمرکز خواهد کرد. در پست بعدی، تجزیه و تحلیل را به قاره های بیشتری گسترش خواهیم داد.


--

بازگشت به سؤال اولیه در مورد دقت پیش‌بینی، آخرین موردی که در تجزیه و تحلیل باید در نظر گرفته شود تا چه اندازه پیش‌بینی در رایانه انجام شود. هرچه پیشرفت کمتری داشته باشد، احتمال دقیق تر بودن مدل وجود دارد. بنابراین، برای شروع، نمودارهای تجزیه و تحلیل زیر بر اساس پیش‌بینی «روز +1» است (به عنوان مثال پیش‌بینی روز بعد، یا اگر سه‌شنبه هستید، پس پیش‌بینی برای چهارشنبه است).

روش‌های مختلفی برای نمایش دقت وجود دارد که واضح‌ترین آنها یک عدد ساده است که درصدی از پیش‌بینی مطابق با مشاهدات واقعی را نشان می‌دهد. اما از آنجایی که ما معتقدیم تجسم گرافیکی بسیار قدرتمندتر از اعداد است، ترجیح می‌دهیم تطبیق پیش‌بینی/مشاهده روی هم برای چندین شهر در آسیا ارائه شود. مربع در بالا مشاهدات تجربی و مربع در پایین مقادیر پیش بینی شده است.

با بررسی تمام نمودارهای زیر، می‌توان نتایج کاملا ناامیدکننده‌ای را برای گوانگژو، چنگدو و کره جنوبی مشاهده کرد. این چیزی است که ما در پست دوم این مجموعه در مورد پیش بینی کیفیت هوا خواهیم نوشت.


--

پیش بینی پیش بینی:


--

چند لینک جالب برای علاقه مندان به خواندن در مورد دقت پیش بینی:

برای مشاهده تمام ورودی های پرسش و پاسخ اینجا را کلیک کنید
  • AQI Scale: What do the colors and numbers mean?
  • Using Statistical Distances for Real-time Sensor Networks Validation
  • Nitrogen Dioxyde (NO2) in our atmosphere
  • درباره اندازه گیری کیفیت و آلودگی هوا:

    درباره سطوح کیفیت هوا

    -مقادیر شاخص کیفیت هوا (AQI).سطوح نگرانی سلامت
    0 - 50خوبکیفیت هوا رضایتبخش است و آلودگی هوا کم یا بدون خطر است
    51 -100در حد متوسطکیفیت هوا قابل قبول است با این حال، برای بعضی از آلاینده ها ممکن است نگرانی سلامت متوسط برای تعداد بسیار کمی از افرادی که به طور غیر منتظره ای نسبت به آلودگی هوا حساس هستند، وجود داشته باشد.
    101-150ناسالم برای گروه های حساسسلامتی گروه های حساس ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.عموم مردم احتمالا تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.
    151-200ناسالمهمه ممکن است اثرات آلودگی بر سلامتیشان را احساس کنند؛ اعضای گروه های حساس ممکن است اثرات منفی جدی تری بر سلامتی شان احساس کنند.
    201-300خیلی ناسالمهشدارهای بهداشتی در شرایط اضطراری. کل جمعیت بیشتر احتمال دارد تحت تأثیر قرار گیرد.
    300+خطرناکهشدار سلامت: هرکس ممکن است اثرات جدی سلامتی را تجربه کند

    برای اطلاعات بیشتر در مورد کیفیت هوا و آلودگی، موضوع کیفیت هوا در ویکی‌پدیا یا راهنمای airnow برای کیفیت هوا و سلامت شما را بررسی کنید.

    برای توصیه های بهداشتی بسیار مفید دکتر پکن ریچارد سنت سیر، وبلاگ www.myhealthbeijing.com را بررسی کنید.


    اطلاعیه درمورد شرایط استفاده: تمام اطلاعات کیفیت هوا در زمان انتشار تایید نشده است و با توجه به عدم اطمینان از کیفیت این اطلاعات ممکن است بدون اطلاع قبلی در هر زمانی اصلاح شود. پروژه شاخص کیفیت جهانی هوا با استفاده از تمام مهارت ها و مراقبت های معقول در انتشار محتویات این اطلاعات، تحت هیچ شرایطی شاخص کیفیت جهانی هوا تیم پروژه یا نمایندگان آن برای هر گونه از دست دادن، آسیب یا آسیب ناشی از عرضه اطلاعات مسئولیتی را قبول نمی‌کنند.



    Settings


    Language Settings:


    Temperature unit:
    Celcius